کدام شرکت‌ها از OKR استفاده می‌کنند؟ نگاهی به این شرکت‌های موفق بیاندازید.

استفاده از OKR در شرکت های مطرح دنیا

وقتی صحبت از OKR می‌شود، نام گوگل تقریباً جدایی ناپذیر است. خوب، این به این دلیل است که گوگل یکی از شرکت‌های پیشگام در پذیرش OKRها بود. زمانی که جان دوئر در گوگل کار می‌کرد، مفهومی را که از اینتل منشأ گرفته بود، به شرکت معرفی کرد. از آن زمان، OKR به مؤلفه اصلی موفقیت شرکت تبدیل شده‌است. گوگل با تیمی متشکل از ۳۰ نفر که در حال حاضر یک شرکت بزرگ فناوری با بیش از ۷۰،۰۰۰ کارمند است، یکی از نشانه‌های بارز OKR به عنوان یک روش تعیین هدف سازمانی است. اما به غیر از گوگل، آیا شرکت‌های دیگری هم هستند که از OKR استفاده می‌کنند؟ آیا OKR چیزی است که هر نوع کسب و کار می‌تواند از آن استفاده کند؟ آیا در حال حاضر بهترین رویکرد تنظیم هدف است؟

در این مقاله برخی شرکت‌های برتر که از طریق OKR در رشد و تعالی شرکت خود به طور کامل یکپارچه شده‌اند، ذکر می‌شود.

گوگل

جان دوئر متدولوژی  OKR (که از اینتل گرفته است) را در سال 1999 به شرکت گوگل معرفی کرد. از آن زمان، OKRها به عنصر اصلی موفقیت شرکت تبدیل شده‌اند. شرکت‌های دیگر نیز موفقیت‌های بزرگ خود را تا حدی به OKRها مدیونند.

آمازون

همه ما آمازون را می‌شناسیم. علیرغم پیشرفت رقبایی مثل BBY و والمارت، آمازون همچنان بزرگترین خرده‌فروشی الکترونیکی و رایانش ابری در جهان امروز است. این شرکت در مورد اهداف خود از جمله خرید و فروش سریع، ارزان و آسان دارای شفافیت است. به عنوان یک شرکت بزرگ، آمازون برای اطمینان از اینکه کارکنانش در راستای اهداف این شرکت کار می‌کنند، به شدت به OKR متکی هستند. برای شرکت بزرگی مثل آمازون، OKRها راه حلی برای پیشگیری از بروز سوء ارتباطات، انتظارات ناسازگار، ابهامات و سردرگمی است. آمازون از جمله شرکت‌های بزرگی است که به شدت بر اهداف و نتایج کلیدی (OKR) به عنوان رویکرد تعیین هدف اولیه خود تکیه می‌کند. OKRها یک روش بسیار سازمان یافته هستند که همه افراد سازمان را هماهنگ می‌کند. این روش به کارکنان جهت مشخصی از جایی که شرکت در آن قرار دارد، می‌دهد و اینکه چگونه نقش کارکنان می‌تواند به موفقیت آن کمک کند.

ادوبی

شرکت ادوبی، یک شرکت نرم‌افزاری آمریکایی است که در ارائه محصولات نرم‌افزاری چندرسانه‌ای و خلاقانه مانند Acrobat Reader ،PDF و creative suite/Photoshop تخصص دارد. بخشی از موفقیت Adobe در مدیریت کارکنان، اجرای OKRها و اصول آن است. بازخورد کارمندان در این شرکت مهم تلقی می‌شود. در گذشته، این شرکت از سیستمی به نام Rank and Yank “رتبه‌بندی و اخراج” استفاده می‌کرد که در آن مدیران باید اعضای تیم تولیدی خود را از طریق ارزیابی سالانه مشخص کنند. این کار بسیار خسته کننده، پر از مسئولیت‌های اداری، اختلاف و درگیری بود و در ضمن این سیستم باعث نارضایتی و بروز اختلافات داخلی زیادی شده بود که برخی از کارمندان را مجبور می‌کرد کار خود را ترک کنند و به یک رقیب بپیوندند. OKRها بخش بزرگی از این سیستم را به خود اختصاص داده‌اند زیرا به مدیران کمک می‌کند تا به راحتی عملکرد کارکنان را اندازه‌گیری کنند. اگرچه هدف “درجه‌بندی” کارمندان نیست، مدیران به راحتی می‌توانند به OKRهای کارکنان خود دسترسی پیدا کرده و پیشرفت آنها را ارزیابی کنند.

لینکدین

شاید لینکدین بزرگترین بستر شبکه‌های اجتماعی برای مشاغل و متخصصان با بیش از 500 میلیون عضو در سراسر جهان باشد. لینکدین به عنوان 34مین وب سایت مشهور توسط الکسا، یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در صنعت است. به گفته جف وینر، مدیرعامل لینکدین، این شرکت از OKRها برای ایجاد فوریت استفاده می‌کند. از طریق OKRها، یک سازمان می‌تواند بر آنچه در وضعیت فعلی اهمیت بیشتری دارد، تمرکز کند. وینر همچنین از چارچوب تعیین هدف برای برگزاری جلسات کارآمد و مؤثر استفاده می‌کند که در آن به ارزیابی وضعیت اهداف همه کارکنان می‌پردازند.

مایکروسافت

مایکروسافت در سال ۱۹۷۵ توسط بیل گیتس و پاول آلن تاسیس شد. بیل گیتس OKRها را برای هر کسی که می‌خواهد مدیر بهتری باشد توصیه می‌کند. او ادعا می‌کند که این مسئله تأثیر زیادی در سبک مدیریتی خود دارد. OKRها به مایکروسافت کمک کرده تا کارآمدتر عمل کنند و به نتایج بهتری برسند.

توییتر

این سرویس شبکه‌های اجتماعی که در سال 2006 ایجاد شد، به سرعت در جهان محبوبیت پیدا کرد. توییتر با بیش از 100 میلیون کاربر، یک پلتفرم بسیار فعال است و 340 میلیون توییت در روز منتشر می‌شود. توییتر به بزرگ‌ترین منبع خبری تبدیل شد، که در انتخابات ایالات متحده سال ۲۰۱۶ بسیار مشهود بود که در آن بیش از ۴۰ میلیون توئیت مربوط به انتخابات در طی آن روز ارسال شدند. برای توییتر، OKRها فقط برای اندازه‌گیری پیشرفت استفاده نمی‌شوند. آنها به عنوان یک وسیله ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به همه افراد امکان می‌دهد تا آنچه را که دیگران روی آن کار می‌کنند، ببینند و درک کنند. برای کارکنان توییتر مهم است که به منظور همکاری بهتر، به OKRهای همكاران خود نگاه كنند و در مورد آنها صحبت كنند تا همکاری را بهبود بخشند.

زینگا

Zynga یک شرکت توسعه بازی‌های اجتماعی آمریکایی است که در سال 2007 تأسیس شده‌است. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها روی بازی‌های موبایل تمرکز دارند، Zynga در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک فعالیت می‌کند. مدیرعامل این شرکت، مارک پینکوس، سیستم OKR خود را به گونه‌ای تنظیم کرد که یک رویکرد هفتگی را برای آن در نظر گرفتند. وی OKRهای کارمندان خود را “نقشه راه فردی” می‌نامد و هر جمعه آنها را بررسی می‌کند تا عملکرد کارکنان را ببیند. وی اظهار داشت که این سیستم روشی عالی برای پیگیری و متمرکز نگه داشتن کارکنان است.

نتیجه گیری

OKR یک چارچوب پیچیده نیست. در حقیقت، یکی از ساده‌ترین ابزارهایی است که هر شرکتی می‌تواند به آن پایبند باشد. این مفهوم مدیریتی شامل مفهوم تعیین اهداف خاص و مشخص است که از طریق نتایج کلیدی خاص و محدود به زمان اندازه‌گیری می‌شوند. این شرکت‌ها و بسیاری از شرکت‌های دیگر ثابت کرده‌اند که OKRها از جهات مختلفی می‌توانند عملکرد تیم و موفقیت آن را افزایش دهند. این موارد عبارتند از: تقویت همکاری از طریق ارتباط دو طرفه، سؤال در خصوص بازخورد کارمندان، تمرکز بر موارد مهم (تعیین درست اولویت‌ها)، سنجش موفقیت از طریق نتایج کلیدی، و ایجاد فرهنگ پاسخگویی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *