زمانی که یک محصول عالی و خدمات مشتری عالی دارید و می خواهید سهم بازار را به دست آورید، احتمالاً زمان آن رسیده است به این فکر کنید که چطور در رقابت پیشی بگیرید. ارتباط بین مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی می تواند به ایجاد موفقیت استثنایی برای کسب و کار شما کمک کند. مدیریت استراتژیک را به عنوان وسیله نقلیه ای فکر کنید که به شما کمک می کند تا به یک مزیت رقابتی در بازار برسید. این مزیت رقابتی، پایگاه مشتری رو به رشد ایجاد می کند، وفاداری مشتری را بهبود بخشیده و سود شرکت را افزایش می دهد.
درک مدیریت استراتژیک
در ساده ترین شکل، مدیریت استراتژیک فرایند مدیریت کسب و کار با هدف تحقق مأموریت، چشم انداز و اهداف آن است. فرایند مدیریت استراتژیک موارد زیر را شامل می شود:
1- تنظیم هدف: تنظیم هدف شامل بررسی جایی است که سازمان در آن قرار دارد و تصمیم گیری در مورد این است که کجا می خواهید باشید، سپس این اهداف با همه افراد در سازمان مطرح می شود. قطعا برای افراد، تیم ها، ادارات و کل شرکت کار آسانتر می شود وقتی بدانند هدفشان چیست و باید چه چیزی را دنبال کنند.
2- تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی: هنگامی که می دانید اهدافتان چه هستند، جمع آوری داده ها برای موفقیت شما ضروری است. آنچه در داخل شرکت، خارج از شرکت و با رقابت اتفاق می افتد را تجزیه و تحلیل کنید. این اطلاعات، شما را آگاه می سازد که چطور پیش بروید و نحوه عملکردتان چگونه باشد و به شما در انتخاب عاقلانه کمک می کند.
3- ایجاد استراتژی: از اهداف و داده های خود استفاده کنید تا یک استراتژی برای رسیدن به اهداف سازمان خود داشته باشید. به عنوان مثال، استراتژی شما برای افزایش فروش عطر خانگی ممکن است شامل رایحه های جدید، بسته بندی جدید، بازاریابی و موارد دیگر باشد. استراتژی شما همه این موارد را به تفصیل شرح خواهد داد، همچنین اینکه چگونه و چه موقع بودجه را برای هر بخش تأمین خواهید کرد.
4- اجرا: اجرا زمانی است که هر شخص درگیر استراتژی شما در کمک به کسب و کار شما نقش خود را دارد. ارتباط عالی و تیمی که دارای چشم انداز است، کلید اجرای موفقیت آمیز استراتژی ها است.
5- ارزیابی: استراتژی ها اغلب باید همانطور که تنظیم می شوند، اجرا شوند. بنابراین در مورد عملکرد همه قسمت های استراتژی خود دقت کنید. این بسیار خوب است که تنظیمات عالی داشته باشیم تا به پیش بینی ها برسیم. ارزيابي پس از تکمیل پروژه مي تواند به شما كمك كند تا ببینید چه چیزی به خوبی پیش رفته و چه چیزی نیاز است تغییر کند.
مزایای مدیریت استراتژیک
شیوه های مدیریت استراتژیک به ما کمک می کند تا اهداف و پیش بینی های خود را متوجه شویم. برخی از مزایای مدیریت استراتژیک عبارتند از:
- سود بیشتر
- وضوح و شفافیت مسیر
- پیش بینی های دقیق تر
- تصمیم گیری آگاهانه
- افزایش آگاهی از رقبا
- بهره وری بیشتر
- انعطاف پذیری مطلوب
درک مزیت رقابتی
رابطه بین مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی در استراتژی های مدیریت به صورتی است که برتری شما را در رقابت افزایش می دهد. مزیت رقابتی در شرایطی است که یک شرکت، محصول یا خدمتی را تولید می کند که نیاز مشتری را به شیوه ای برطرف می کند که رقبای آنها نمی توانند. موارد زیر را در نظر بگیرید:
قیمت: وقتی دو شرکت کالاهای قابل مقایسه عرضه می کنند اما یک شرکت می تواند آن را با قیمت پایین تر بفروشد و باز هم سود کند، ممکن است یک مزیت رقابتی کسب کند. هنگام مواجهه با دو محصول تقریباً یکسان، مشتریان احتمالاً گزینه ارزان قیمت را انتخاب می کنند.
تمایز: گاهی اوقات، یک شرکت می تواند برای محصول خود قیمت بیشتری را نسبت به رقبا داشته باشد و باز هم در کسب و کار خود موفق باشد و در نتیجه مزیت رقابتی حاصل شود. دلیل این امر این است که چیزی مثل برند، محصول یا خدمات آنها برای مخاطبان هدف، جذابیت بیشتری دارد. به عنوان مثال، آیفون ها ارزان ترین تلفن های هوشمند موجود در بازار نیستند ، اما این برند به دلیل خلاقیت و کاربر پسند بودن شناخته شده است، بنابراین آنها یک مزیت رقابتی کسب کرده اند که به سختی می توان آن را شکست داد.
فواید مزیت رقابتی
مزیت رقابتی چیزی بیش از یک اصطلاح رایج کسب و کار است. منافع حاصل از مزیت رقابتی در بلند مدت به شرکت شما کمک می کند و شامل موارد زیر خواهد بود:
- حاشیه سود بیشتر
- افزایش درآمد شرکت که در گزارش سالیانه ذکر می شود
- مشتریان بیشتر
- افزایش وفاداری مشتری.
- شهرت بیشتر
- افزایش به رسمیت شناختن
مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی
برای برقراری ارتباط بین مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی، بگذارید آنها به عنوان تیم عمل کنند. برای رسیدن به مزیت رقابتی خود از برنامه مدیریت استراتژیک خود استفاده کنید. به عنوان مثال، رویکرد مدیریت استراتژیک اپل برای خلق یک برند ارزشمند بوده و سرمایه گذاری زیادی در زمینه تحقیق و توسعه می کند. این حرکت مدیریت استراتژیک همت زیادی را می طلبد، اما منجر به مزیت رقابتی قابل توجه اپل در بازار می شود.
مدیریت برای مزیت رقابتی: جلوتر از رقبا
اگر می خواهید بدانید چگونه به طور استراتژیک به دست آوردن یک مزیت رقابتی را مدیریت کنید، با بررسی آنچه انجام می دهید و آنچه رقیب شما بهتر انجام می دهد، شروع کنید. شما می توانید نقاط قوت خود را تقویت کنید، یا حتی نقاط ضعف خود را به بزرگترین قدرت خود تبدیل کنید. فرمول جادویی برای مزیت رقابتی برای هر کسب و کار و صنعت متفاوت است، اما در اینجا هفت مورد وجود دارد که باید به آن توجه کنید:
1- زبان متقاعد کننده: نحوه برقراری ارتباط به همان اندازه مهم است که با چه کسی ارتباط برقرار می کنید و چه زمانی. پیام های مثبت و بازخوردهای منفی می توانند در هر سطح ارتباطات در سازمان شما و خارج از آن مورد استفاده قرار گیرد. کلمات متقاعدکننده منفی به بهترین وجه در شرایطی استفاده می شود که افراد احتمالاً خطر را رد می کنند، مانند تبلیغات ضد استعمال سیگار. کلمات متقاعدکننده مثبت به بهترین وجه در شرایطی استفاده می شوند که ریسک بالا نباشد، مانند مصرف آب بیشتر برای سلامت بهتر.
2- بهره وری: تصمیمات خود را با توجه به بهره وری در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که افراد مناسب را در مکان مناسب و در زمان مناسب داشته باشید. داشتن یک مهندس CAD (طراحی به کمک کامپیوتر یاComputer Aided Design) کارآمدتر از این است که یک کارورز را برای انجام همان کارها آموزش دهید.
3- کیفیت: تمام تلاشت را برای اطمینان از حفظ اعتبارت انجام بده. و اینکه بدون دلیل پول را برای تولید محصولات اشتباه هدر ندهید.
4- نوآوری: M3 (شرکت معدنی و تولیدی مینسوتا یا Minnesota Mining and Manufacturing) به این دلیل مشهور است که به کارمندان خود اجازه می دهد 15٪ از زمان خود را صرف نوآوری کنند. همچنین می توانید تجربه ارزشمند، طوفان فکری و تحقیق را در نظر گرفته و اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما از زمان فراغت خود استفاده می کنند.
5- بازاریابی: بازاریابی به این صورت است که ما به عنوان کسب و کار با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می کنیم. برای چیزی که برایتان مهم است، خلاق ترین و باهوش ترین افراد را پیدا کنید تا به شما کمک کنند و با مشتریان خود ملاقات کنید.
6- تمایز: شما مثل رقیبتان نیستید. چیزی در مورد کسب و کار شما منحصر به فرد، خاص، متفاوت یا بهتر است. اطمینان حاصل کنید که از طریق بازاریابی، بسته بندی و هرگونه تعامل با دیگران، در خارج از سازمان خود ارتباط برقرار کرده اید.
7- رقیب خود را بشناسید: دقیقاً مانند شما که منحصر به فرد هستید، رقیب شما نیز هست. از آنچه آنها بهتر از شما انجام می دهند بیاموزید، خواه خدمات مشتری، کنترل کیفیت یا زمان حمل و نقل.
نتیجه گیری
کمک به شرکت در یافتن راه هایی برای رقابت بیشتر، هدف مدیریت استراتژیک است. استراتژی بهترین شرط در مورد چگونگی تکامل رقابت و چگونگی استفاده از آن برای مزیت رقابتی است و مدیریت استراتژیک مجموعه ای از تحلیل ها و انتخاب های مداوم است که می تواند احتمال ایجاد یک استراتژی و استراتژی مناسب را که مزایای رقابتی را ایجاد می کند، افزایش دهد.
منابع:
- https://www.investopedia.com/terms/s/strategic-management.asp
- https://bizfluent.com/about-6618914-importance-decision-making-management.html
- https://www.studocu.com/en-us/document/fairleigh-dickinson-university/strategic-management/summaries/chapter-1-outline-summary-strategic-management-and-competitive-advantage-concepts/2528275/view
آخرین دیدگاهها