آیا OKR ها میتوانند تغییر چابک را برای شما تسریع کنند ؟

؟
در هر سازمانی ، بزرگ یا کوچک ، یک استراتژی مشخص و پاسخگویی به صورت خستگی ناپذیر برای اطمینان
از همسو و هم جهت بودن همه تیم ها و تمرکز آن ها در انجام کارهای روزمره ضروری است. برای کمپانی که در
یک محیط چابک فعالیت میکند ، جایی که تیم ها قادر به تصمیم گیری هستند ، شرایط استراتژیک باید کاملا
واضح باشد تا یک محیط قابل اعتماد ایجاد شود که در آن تیم ها بتوانند بهترین عملکرد خود را انجام دهند و
نتایج کسب و کار را هدایت کنند.


OKR ها ، خلاصه شده اهداف و نتایج کلیدی ، ابزاری محبوب برای شرکت در تعیین استراتژی و پاسخگو بودن
تیم ها درمورد نتایج کسب وکار می باشد. مفهوم OKR توسط اندی گروو در اوایل دهه 1970 در اینتل به عنوان
تحولی در مدیریت پیتر دراکر بر اساس مفهوم اهداف ایجاد شد. اما اخیرا OKR ها توسط کمپانی گوگل معروف
شدند ،زیرا آنها در دهه 1990 زمانی که یک شرکت 30 نفره بودند ، آنها را بخشی از ساختار سازمانی خود کردند.
بسیاری، OKR ها را استراتژی ای می ذدانند که به گوگل کمک کرد شرکت موفق و پیش رو در بازار امروز شود.


OKR چیست ؟


OKR ها شامل دوبخش اساسی هستند :


 هدف که کیفی ست و آنچه را که میخواهید انجام دهید را مشخص میکند.
 نتایج کلیدی که کمی هستند و چگونه به هدف رسیدن شما را تعیین میکنند.


چگونه میتوانیم OKR ها را در شرکت خود راه اندازی کنیم؟


OKR ها به همان سادگی که به نظر میرسند ، در هر سازمانی متفاوت اجرا می شوند. گوگل عقاید خود را در
مورد استفاده بیشتر از OKR ها به اشتراک گذاشته است : بسیاری از رویکردهای آنها بر این مفهوم استوار است
که هیچ چیز بدتر از این نیست که هدف بسیار پایین و کوچکی قرار دهید و به آن برسید. همه OKR ها باید
اهداف گسترده ای باشند.
نتایج کلیدی باید در مقیاس 0 تا 1 قابل تنظیم باشد و شما باید به دنبال رسیدن به جایی در حدود 70 درصد
باشید.
آنها در ادامه تاکید میکنند که OKR ها ابزار تمرکز هستند. اهداف زیاد منجر به تمرکز کمتر میشود. به همین
ترتیب ، هر هدف باید با دو یا سه نتجیه کلیدی همراه باشد.
علاوه بر این ، اندی گروو تاکید کرد که نتایج کلیدی باید با یکدیگر در تعادل باشند. به عنوان مثال ، اگر فرصتی
وجود داشته باشد که فشار بر نتیجه ای خاص کیفیت را به خطر اندازد ، باید دومین نتیجه کلیدی که از کیفیت
محافظت میکند را شناسایی کنید. به عبارت دیگر ، نتایج کلیدی باید برای اندازه گیری هردوی اثر یا نتیجه و ضد
آنها جفت شوند .


تفاوت OKR ها در مقیاس یک محیط چابک چیست ؟


وقتی در یک محیط چابک کار میکنید ، همسویی بین تیم ها و در سطوح مختلف سازمان ضروری است . سطح
تیمی چابک ، راهی موثر برای سازماندهی گروهی از افراد در یک تیم )معمولا 5 تا 10 نفر ( بر اساس اهداف
مشترک است. با حرکت به سطح گروه تیم ها ) گاهی اوقات به برنامه ها یا قطارهای انتشار چابک نیز نامیده
میشود ( ، الگو به سمت همسویی 50 تا 125 نفر با اهداف مشترک تغییر میکند. با هماهنگی افراد بیشتر ، برای
دستیابی به این همسویی ، به کار بیشتری نیاز است .


چابکی کامل شرکت ، شامل همسویی هزاران نفر است . هنگامی که OKR ها به طور کامل در شرکت هایی مانند
گوگل ، اوراکل ، اسلک ، لینکدین ، اسپاتیفای ، توتیتر و اینجا در Atlassian مستقر شدند ، به عنوان یک ابزار
شگفت انگیز برای هماهنگی در سراسر شرکت عمل کردند.


متاسفانه یک تصور رایج اشتباه این است که OKR ها مانند فرمان سلطنتی نمودار سازمان را پایین می آورند.
واقعیت این است که OKR های بالا به پایین ، آبشاری، بسیار کند هستند و خودمختاری را از بین می برند.


هنگامی که اهداف در راس سازمان فرار گرفته اند و در یک جهت به سطوح پایین تر منتقل می شوند ، در سطوح
پایین واحدهای تجاری ، نمونه کارها ، برنامه ها و تیم ها مسدود کننده ایجاد میکند . در این مدل از بالا به پایین
، روند تعیین اهداف می تواند چهار تا شش ماه طول بکشد ، که ذاتا چابک نیست.


با شفاف سازی اهداف سازمانی ،الهام بخش همگرایی در همه سطح ها و سطوح واگرایی باشید. زیبایی پیاده سازی
OKR این است که میتوانید از هر جایی شروع کنید.
پیاده سازی OKR ها در زمینه SAFe


OKR ها به عنوان یک ابزار تمرکز و یادگیری فوق العاده قدرتمند هستند. این امر درمورد استفاده از اون ها در
SAFe ( Scaled Aigle Framework ، یک مدل محبوب برای تحولات چابک و دیجیتال سازمانی( نیز صادق
است. شما میتوانید OKR ها را در هر سطحی تعریف کنید ، پیوند بزنید و بکار ببرید و از آنها برای ایجاد انسجام
سازمانی استفاده کنید.


OKR ها در سطوح زیر مفید هستند :


OKR های نمونه کار


موضوعات استراتژیک و اهداف سرمایه گذاری خود را در اطراف OKR ها رشد دهید و OKR ها را در همه نمونه
کارها جای دهید. OKR های مربوط به هر نمونه کار باید سهم هر فعالیت را در نتایج مطلوب نشان دهد و در
تصمیم گیری سرمایه گذاری به شما کمک کند .


برنامه‌های OKR


OKR های سطح نمونه کارها باید الهام بخش باشند زیرا ART در نظر میگیرد که چطور میتواند به بهترین نحو
همکاری کند. OKR ها هم به تنظیم چشم انداز کمک میکنند و هم زمینه را برای ART ها فراهم می کنند تا
فعالیت هایی را جست وجو کنند که ویزگی هایی را دنبال میکنند که به رسیدن به اهداف تعریف شده کمک
میکنند. از دیدگاه مدیریت محصول ، ART ها گاهی اوقات OKR ها را برای ابتکارات با اولویت بالا تعیین میکنند
که تمرکز لیزری را بر مدیریت محصول به عنوان ویژگی هایی که آن هارا میسازد ارایه میدهد.


ویژگی‌های OKR:


ایجاد OKR ها برای هر ویژگی نظم و انضباط فوق العاده ای را هنگام بیان نتایج به جای راه حل ارایه میدهد.
نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید برای بدست آوردن ارزش نیازی نیست همه کارها را انجام دهید.


مثال: OKR های تراز شده در هر سطح


در این جا میتوانید مجموعه ای از نمونه‌ی OKR ها را ببینید که با ماموریت یک شرکت )خیالی( برای رشد گردشگری
در فضا مطابقت دارند. هر سطح هدف متفاوتی را دنبال میکند . با ویژگی که به هدف برنامه و هدف برنامه به
سطح نمونه کارها کمک می کند.


هر مثال همچنین به تیم ها اجازه می دهد تا انعطاف در اولویت بندی و تصمیم گیری در مورد کارهایی که می
تواند به هدف انها کمک کند تعیین کنند. اگر قرار نیست تجهیزات فرود تجربه ی بهتری را برای فرود فضابیماها
فراهم کنند آنها میتوانند کارهای مختلفی را که روی اهداف تاثیرگذارند اولویت بندی کنند.


درحالی که مزایای آن آشکار است حقیقت این است که از هرکجا شروع کنید ارزش را خواهید دید و یاد خواهید
گرفت. همچنین برای OKR ها این امکان وجود دارد که در بازه های زمانی مختلف وجود داشته باشند. در سطح
برنامه و تیم ها رشد برنامه تمایل به زمان بندی برای تنظیم و اندازه گیری OKR ها دارد. اما همین طور که در
چهارچوب کار ببالاتر می روید برای دست یابی به OKR های خود زمان بیشتری خواهید داشت.


آیا کنجکاو هستید که بیشتر بشنوید که چگونه OKR ها میتوانند به تمرکز و استراتژی سازمانی شما کمک کرده
و هماهنگی را به طور مداوم ایجاد کنند ؟ در وبینار ما از همکاران SAFe و مشاور مارک ریکس و جیرا الاین و
مدیر محصول کایلی بایرد بیشتر بیاموزید.
https://go.agilecraft.com/okr

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *