OKRها برای خلق فرهنگ نوآوری

چگونه Allbirds (برند تولیدکننده کفش‌های پشمی) اهداف بلند پروازانه تعیین می‌کند؟

هنگامی که Allbirds در ماه مارس سال 2016 شروع به کار کرد، تیم براون، ملی پوش سابق فوتبال نیوزیلند و جوئی زویلینگر مهندس بیوتکنولوژی هیچ تجربه‌ای در کسب و کار کفش نداشتند. با این وجود، در طی سه سال، توانستند یک میلیون جفت کفش به ارزش یک میلیارد دلار بفروشند.

بنیانگذاران، این موفقیت پیش بینی نشده را به تعیین اهداف واضح و مشخصی نسبت می‌دهند که فراتر از اهداف معمول درآمد و سود و همچنین استخدام افرادی با سوابق کاری متفاوت -مهندسین و متخصصان، طراحان و برنامه‌نویسان، بازاریاب‌ها و متخصصان امور مالی- است که وابستگی به پایداری را که هسته مأموریت شرکت است، به وجود می‌آورند. یا همانطور که براون اظهار داشت، “ما به شیوه بهتری کالای بهتری تولید می‌کنیم.”

در اوایل کار، سیستم مدیریتی اهداف و نتایج کلیدی (OKR) به عنوان روشی برای خلق فرهنگ نوآوری که در خدمت اهداف پایدار جسورانه آنها باشد، در نظر گرفته شد. جان دوئر، نویسنده کتاب “مهم‌ها را بسنجید” می‌گوید: “تمایل آنها به استفاده از OKRها برای ایجاد فرهنگی بسیار قدرتمند است.” “این باعث می‌شود Allbirds نه تنها یک شرکت تولیدکننده کفش بلکه یک شرکت دوستدار محیط زیست باشد.”

Allbirds سیستم خود را KIWIs نامید تا میراث فرهنگی نیوزیلند را بهبود بخشند. زویینگر خاطر نشان می‌کند: “ما این سیستم را KIWIs می‌نامیم، اما آن‌ها OKRs هستند.”

به عنوان مثال، یک هدف سطح بالا شامل حذف کربن است. این بدان معناست که هر زمان از Allbirds چیزی بخرید، انتشار کربن آن صفر است. نتایج کلیدی این هدف عبارتند از، ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌ای در زنجیره تأمین از تولید گرفته تا حمل و نقل و خرده فروشی.

OKR برای نوآوری محصول

اما شاید چالش برانگیزترین مسئله‌ای که بنیانگذاران با OKR به آزمایش گذاشتند، نوآوری محصول بود. برای هر شرکتی پیش بینی، کنترل و اندازه‌گیری روند نوآوری بسیار دشوار است. از آنجا که اجباری کردن خلاقیت بسیار دشوار است، بسیاری از رهبران مشاغل نوآوری را خوش شانسی می‌دانند.

زویلینگر علاقه‌مند به طراحی فرآیند است، و می‌گوید: “اگر نمی‌توانید آنچه را که به عنوان یک فرآیند انجام می‌دهید توصیف کنید، نمی‌دانید در حال انجام چه کاری هستید.” از نظر زویلینگر، هسته اصلی مدیریت نوآوری شامل فرایند “مرحله‌بندی” است که ایده‌ها، پروژه‌ها و کالاهای جدیدی را ارائه می‌دهد تا در مراحل معین، از مفهوم گرفته تا تولید نهایی، به جلو برود. او می‌گوید: “ما یک فرآیند نوآوری ایجاد کرده‌ایم که دارای مرحله‌بندی است و OKRهایی وجود دارد که مطمئن می‌شویم پیشرفت تعداد مشخصی از محصولات را از طریق یک مرحله‌بندی خاص پیگیری می‌کند.”

تئوری پشت چنین مرحله‌بندی این است که شرکت تعداد مشخصی از پروژه‌ها را برای دستیابی به هدف پیگیری می‌کند. به طور مثال اینکه، شرکت یک نوآوری مهم در علوم جدید در هر سال یا دو سال ارائه می‌دهد. بنابراین ما می‌توانیم یک OKR ایجاد کنیم که به بر فرآیند نوآوری تأثیر می‌گذارد و تضمین می‌کند که در جایگاه مناسب قرار داریم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *