نمونه های OKR: اهداف و نتایج کلیدی در دنیای واقعی

چارچوب مدیریت اهداف و نتایج کلیدی (OKR)‏ که توسط گوگل محبوب شده است، در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما رویکرد OKR چیست؟ در این مقاله، یک مرور بسیار سریع از فرآیند OKR، و به دنبال آن نمونه های عملی OKR ارائه خواهد شد.

OKR چیست؟

چارچوب OKR فرایندی برای تعیین اهداف است. OKR به دو بخش تقسیم می شود: هدف (آنچه می خواهید به آن برسید) ‏و نتایج کلیدی (‏چیزی که موفقیت به نظر می رسد)‏. بنابراین، هر هدف (goal) دارای یک O است که توسط KR های مربوطه پشتیبانی می شود. به عبارت دیگر، OKRها به سازمان ها ابزاری برای تعیین یک هدف می دهند و سپس نحوه رسیدن به آن را تعریف می کنند.

نمونه های OKR

OKR ها در تمام سطوح یک کسب‌ و کار قابل اجرا هستند، به این معنی که می توانید در سطح شرکت، تیم یا دپارتمان و فردی OKR های جداگانه داشته باشید. در حالت ایده‌آل، OKR های کل شرکت، بر OKR های تیم تاثیر خواهند داشت  که به نوبه خود به OKR های فردی می انجامد. این مسئله باعث می شود تمام افراد در کسب‌ و کار به سمت اهداف مشترک حرکت کنند.

شاید بهترین راه برای توضیح این موضوع نمونه های عملی باشد.

OKR شرکت

هدف (o): افزایش درآمد در سال 1399
نتیجه کلیدی 1 (KR1): به دست آوردن درآمد ماهیانه 800 میلیون تومان
نتیجه کلیدی 2 (KR2): تعداد فروش آنلاین تا پایان فصل زمستان 25 % افزایش یابد.
نتیجه کلیدی 3 (KR3): در هر چهار ماه، دو فروشگاه جدید باز می شود.

این OKR می تواند منجر به OKR زیر، برای تیم بازاریابی شود…

OKR تیم بازاریابی

هدف (o): افزایش برندینگ (Branding) با دستیابی به معیارهای بازاریابی در سال 1399
نتیجه کلیدی 1 (KR1): تعداد مشترکین به 50,000 نفر افزایش می یابد.
نتیجه کلیدی 2 (KR2): تعداد بازدیدکنندگان وب سایت به 100,000 نفر افزایش می یابد.
نتیجه کلیدی 3 (KR3): دنبال کنندگان اینستاگرام به 70,000 نفر افزایش می یابند.

در همین حال، مدیر بازاریابی ممکن است به صورت فردی یک OKR داشته باشد …

OKR مدیر بازاریابی

هدف (o): به روز رسانی یک ایمیل به صورت هفتگی برای مشترکین.
نتیجه کلیدی 1 (KR1): استراتژی محتوا تا پایان فروردین نهایی می‌شود.
نتیجه کلیدی 2 (KR2): تعداد مشترکین 20 % در ماه افزایش می‌یابد و تا پایان سال به 50,000 نفر می‌رسد.
نتیجه کلیدی 3 (KR3): نرخ باز شدن ایمیل ها (Email open rate) افزایش می یابد.
نتیجه کلیدی 4 (KR4): نرخ کلیک (Click Through Rate) 3% افزایش می یابد.

OKR ها برای عملکرد کسب و کارهای مختلف

امیدوارم مثال های فوق ایده خوبی درباره نحوه کار OKR ها به شما داده باشد. حال بیایید نگاهی به برخی از OKR های نمونه در میان طیف وسیعی از کسب و کارهای مختلف بیندازیم.

OKR منابع انسانی

هدف (o): افزایش تعامل کارکنان
نتیجه کلیدی 1 (KR1): شاخص خالص ترویج کنندگان (Net Promoter Score) از 6 به 8 افزایش می یابد.
نتیجه کلیدی 2 (KR2): غیبت 25% کاهش یابد.
نتیجه کلیدی 3 (KR3): ثبت نام در برنامه های رفاهی 40 % افزایش یابد.

OKR امور مالی

هدف (o): بهبود دقت در فرایند پیش بینی فروش سالانه
نتیجه کلیدی 1 (KR1): مدیران خط قطار در گزارش BI تا پایان مهر
نتیجه کلیدی 2 (KR2): جلسات برنامه ریزی نیم روزه با رئیس هر اداره تا پایان دی برگزار می شود.
نتیجه کلیدی 3 (KR3): تمام پیش بینی ها تا پایان بهمن به پایان می رسد.

OKR بازاریابی

هدف (o): درک بهتر از رفتارهای مشتری
نتیجه کلیدی 1 (KR1): نقشه سفر مشتریان
نتیجه کلیدی 2 (KR2): 100 مشتری را بررسی کنید که چه چیزی بر تصمیم خرید آنها تاثیر می‌گذارد.

OKR فروش

هدف (o): بهبود فرایند فروش
نتیجه کلیدی 1 (KR1): 4000 تماس برای هر فروشنده در هر فصل.
نتیجه کلیدی 2 (KR2): 90 % از سوالات طی 24 ساعت پیگیری شد.
نتیجه کلیدی 3 (KR3): برای به دست آوردن داده‌های اصلی فروش، پرسشنامه را با دقت بیشتری ایجاد کنید.

OKR خدمات مشتری

هدف (o): بهبود تجربه مشتری در ارتباط با ما.
نتیجه کلیدی 1 (KR1): زمان انتظار به کمتر از 1 دقیقه کاهش می یابد.
نتیجه کلیدی 2 (KR2): تمام شکایات غیر فوری طی 24 ساعت حل می شود.
نتیجه کلیدی 3 (KR3): شکایات فوری در عرض 90 دقیقه برطرف شود.

OKR طراحی محصول

هدف (o): محصولی ایجاد کنید که مشتریان ما را خوشحال کند.
نتیجه کلیدی 1 (KR1): تست کاربر (User Testing) را در مرحله طراحی ایجاد کنید.
نتیجه کلیدی 2 (KR2): زمان انتظار به کمتر از 1 دقیقه کاهش می یابد.

اکنون برای استفاده از OKR اطلاعات لازم را دارید. آیا برای پیاده سازی OKR در شرکت خود به راه حل نیاز دارید؟ با okrworkshop.ir یک راه حل ساده و موثر مدیریت OKR را امتحان کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *